Yksinkertaista, tehokasta ja toimivaa – Scandinavian Defendo

Yksinkertaista, tehokasta ja toimivaa – Scandinavian Defendo

by -
0 5873

Yksinkertaista, tehokasta ja toimivaa
SCANDINAVIAN DEFENDO
Scandinavian Defendo on realistinen itsepuolustus- ja voimankäyttöjärjestelmä, joka perustuu tehokkaisiin, yksinkertaisiin ja suoraviivaisiin tekniikoihin. Helposti opittava järjestelmä on kehitetty nyky-yhteiskunnassa esiintyviin mahdollisiin väkivallan uhkatilanteisiin, joita saatamme kohdata yllättäen arkielämässä. Scandinavian Defendossa perusoletus on, että oppiminen syntyy ensin opettelemalla oikea vaste, sen jälkeen toistamalla sitä harjoittelussa ja lopuksi soveltamalla sitä samankaltaisissa tilanteissa.
Defendo lähtee ajattelutavasta, että itsepuolustustilanne rakentuu kolmesta ominaisuudesta; psyykestä, fysiikasta ja tekniikasta, joita pyritään harjoittelun kautta vahvistamaan.

Defendo on erityisesti turvallisuusalan työntekijöiden ja viranomaisten suosiossa, eikä ihme, sillä laji on yksinkertainen, toimiva ja helppo oppia. Tekniikat toimivat itsepuolustuksen ydintarkoituksessa – vaikeissa tilanteissa, jotka tulevat yllättäen. Laji sisältää paljon stressin alla toiminnan harjoittelua, joka opettaa mielen hallintaa sekä vahvistaa henkisiä ominaisuuksia.

Defendon harjoitteita tehdään nopeasti ja voimalla, käyttämällä harjoituksissa paljon kamppailua ja kontaktia. Defendo perustuu siihen, että siinä käytettävillä tekniikoilla aloittelijakin pystyy treenaamaan melko nopeasti ”täysillä”. Harjoitukset pidetään mielekkäinä monipuolisilla harjoitteilla, jotka kaikki perustuvat tosielämässä havaittuihin uhkatilanteisiin. Harjoituksissa käytetään vain pelkistettyjä ja yksinkertaistettuja ratkaisuja, joita treenataan elävillä harjoitteilla ja kontaktilla. Lajissa harjoitellaan tärkeitä perustekniikoita todella sen sijaan, että jatkuvasti opeteltaisiin jotain uutta. Lisäksi perustekniikat toistuvat edistyneemmissä tekniikoissa osina niitä tai jopa lähes identtisinä, mikä helpottaa oppimisprosessia.

Tehokasta ja toimivaa itsepuolustusjärjestelmää on etsitty siitä jo siitä asti, kun ihmisellä on ollut tarve puolustautua häneen kohdistuvaa vaaraa tai hyökkäystä vastaan. Niin idän kuin lännenkin suunnalla on kehitetty tuhansia vuosia erilaisia lajeja ja järjestelmiä itsepuolustukseen. Monet niistä sisältävät paljon erilaisia tekniikoita, joita sovelletaan eri tavoin riippuen hyökkäyksestä. Useat lajit korostavat myös, että vuosikymmenien sitkeällä harjoittelulla pääsee lajissa mestariksi, kuitenkaan nykyajan ihmisen ajankäyttö harvemmin mahdollistaa vuosien harjoittelun. Lisäksi uhkatilanteet ja niihin liittyvät aseet ovat muuttuneet, osa nykypäivän itsepuolustustilanteista on ennakoitavissa ja uhkatilanteisiin joutumista voi oppia välttämään.

 

Itsepuolustustilanteessa ei ole voittajia tai häviäjiä, vain selviytyjiä.
Maailma on täynnä itsepuolustuslajeja, joita väitetään tehokkaiksi. Valtaosassa näiden lajien liikkeiden näyttävyys ja tekniikoiden lukumäärä tuhoaa ko. lajin uskottavuuden kriisitilanteessa. Osa lajeista mainostaa itseään tekniikoiden lukumäärän perusteella tehokkaiksi ja toimiviksi systeemeiksi itsepuolustuksessa. Jokainen ihminen, joka on kokenut vapaa-ajallaan tai työtilanteessa uhkaavia tilanteita tietää, että järki ja suunnitelmallisuus katoavat paineen alla, ja laajasta tekniikkakirjosta tai sen näyttävästä hallinnasta ei tällöin ole apua.
Jyrki Saario on yhdistänyt maailmalta lähes neljän vuosikymmenen ajan keräämänsä tiedon ja luonnut sen pohjalta järjestelmän, joka sai nimen Scandinavian Defendo. Järjestelmä on kehitetty erityisesti itsepuolustustaitoja työssään tarvitseville, mutta se soveltuu myös muille itsepuolustuksesta ja itsensä kehittämisestä kiinnostuneille. Scandinavian Defendolla on juurensa William Fairbairn:in Defend-u -järjestelmässä, joka alun perin kehitettiin poliiseille ja myöhemmin mukautettiin sotilaskäyttöön. Scandinavian Defendon tavoitteena on kouluttaa ja vahvistaa harjoittelijoita selviytymään itsepuolustustilanteista, jotka sisältävät verbaalista ja fyysistä uhkaa, riippumatta sukupuolesta tai ruumiinrakenteesta. Itsepuolustuksessa tavoitteena ei ole kamppailun voittaminen, vaan tilanteesta selviytyminen. On harhaanjohtavaa väittää, että äkillisestä väkivaltaisesta hyökkäyksestä voi selvitä ilman vammoja. Merkittävää onkin, selviääkö mustelmilla vai vaativatko vammat sairaalahoitoa. Defendossa ei kikkailla, vaan haetaan toistoja toistojen perään, sekä muokataan harjoitusten vaatimustasoa. Lajin perusteet ja auttavan itsepuolustustaidon saavuttaa Defendossa noin kolmessa kuukaudessa. Lajin perustaja Jyrki Saario toimii Scandinavian Defendon koulutuspäällikkönä ja vastaa sekä ohjaajien koulutuksesta että heidän jatkokoulutuksistaan.

 

DSCF5460
Ennakointia ja rauhoittelua

Defendossa korostetaan konfliktin välttämistä, ennakoivaa tilanteen tai väkivaltaisen henkilön rauhoittelua. Jos rauhoittelussa ja ennakoivassa toiminnassa on myöhästytty, käytetään yksinkertaista ja luonnollista kilpitorjuntaa esimerkiksi lyöntihyökkäyksen pysäyttämiseen. Yleensä tappelun aloittaneet eivät juokse perässä, jos huomaavat että toinen osapuoli vetäytyy tilanteesta. Yksi Defendon tavoitteista on irtautua väkivaltatilanteesta kun se on itselle turvallista, ja välttämään painimaan jäämistä. Aggressiivisen henkilön kohtaamista ja tämän rauhoittamista harjoitellaan paljon eri tilanteissa. Koska sanattoman viestinnän merkitys korostuu stressin alla, Defendon opetusohjelmaan kuuluu myös sanattoman viestinnän tulkitseminen. Tähän kuuluvat mm. vartalon asennon tulkitseminen, eleet ja kasvojen ilmeet, ja arvioidaankin, että sanattoman viestinnän osuus voi olla jopa 70-90% viestinnästä. Sanattoman viestinnän ymmärtäminen auttaa tulkitsemaan tilanteen kehittymistä, ja mahdollistaa näin ennakoivan toiminnan jo ennen väkivaltaisuuksien alkamista. Myös verbaaliseen viestintään liittyy harjoiteltavia asioita, kuten selkeä ja rauhallinen puhe, jotka saattavat auttaa uhkaavan tilanteen laukaisemisessa. Scandinavian Defendossa opetetaan myös oikeanlaisen katsekontaktin ottamista sekä rauhoittavia eleitä. Etäisyyden hallinta ja riittävän tilan antaminen saattaa myös olla ratkaisevaa. Väkivaltatutkimukset osoittavat että jo joka toisessa katuväkivaltatilanteessa on mukana enemmän kuin yksi hyökkääjä. Tästä syystä Defendossa valmistaudutaan niin sanotulla ”plus yksi” säännöllä, joka tarkoittaa, että vastustajia oletetaan olevan enemmän kuin yksi.

DSCF5401

Yksinkertaista ja toimivaa

Defendon salaisuus on sen yksinkertaisuus. Eri tekniikoiden määrää on karsittu rajusti, ja vain yksinkertaisimmat ja toimivat tekniikat on sisälletty lajiin. Scandinavian Defendo sisältää 65 erilaista tekniikkaa. Muutaman vuoden harjoittelulla oppii kaikki tarvittavat tekniikat, ja niitä säännöllisesti harjoittelemalla ne iskostuvat mieleen – ja toimivat mahdollisessa tositilanteessa. Defendossa toistetaan tiettyä tekniikkaa paljon, koska tekniikat saadaan toimimaan vain saattamalla ne lihasmuistiin. Selkeitä toimintamalleja harjoittelemalla paljon – puhutaan tuhansista toistoista – esimerkiksi 5 000 toistokertaa, saadaan jäämään jälki lihamuistiin. Jos ei ole tehnyt tuhansia ja tuhansia toistoja, tekniikka ei ole jäänyt mieleen, eikä sitä voi äärimmäisessä stresstilanteessa myöskään soveltaa. Tärkeää on tietenkin tehdä oikeita toistoja, siksi ammattitaitoinen ohjaaja on tässä tärkeässä roolissa harrastajan kannalta. Vanha viisaus on, että tekniikoiden soveltaminen voi alkaa vasta kun osaa perusasiat kunnolla, Defendon harjoitusfilosofian mukaan tämä pitää paikkansa. Harrastajalle opetetaan ensi reagointitekniikat, ja vasta tämän jälkeen niin sanotut päätöksentekotekniikat, jotka vaativat paitsi enemmän harjoittelua myös varautumista tilanteeseen.

DSCF5349

Fyysinen harjoittelu vahvasti mukana

Defendoon kuuluu myös hyvin vahvasti fyysinen tekeminen. Väsyneenä vähäinenkin opittu tekniikka hajoaa helpommin, ja tästä syystä harjoittelija totutetaan sietämään fyysisesti erittäin kuormittavia harjoitteita.  Jos tosielämässä törmää väkivaltatilanteeseen, ei voi pitää taukoa, vaan puolustautumista on jaksettava jatkaa siihen asti, kunnes voi itse poistua tilanteesta turvallisesti. Harjoituksissa painotetaan myös, ettei koskaan saa antaa periksi vaikka tuntuisi pahalta. Kehon väsyessä pitää vielä pään toimia. Henkinen harjoittelu opettaa mielen hallintaa, sillä ilman oikeaa henkistä vahvuutta, joutuu helposti altavastaajaksi mahdollisessa konfliktitilanteessa. Harjoituksissa tehdään paljon ns. skenaarioharjoituksia, eli mahdollisimman realistisia harjoitteita, joissa harjoituspari pyrkii näyttelemään mahdollisimman uskottavasti hyökkääjää. Skenaarioharjoituksissa totutaan väkivaltatilanteen kaltaiseen tilanteeseen ja opitaan tarkastelemaan myös omia reaktioita sekä toimintaa paineen alla. Taktinen harjoittelu opettaa käyttämään tekniikoita ja henkistä puolta tilanteen vaatimalla, mahdollisimman tehokkaalla tavalla. Pahinta, mitä mahdollisessa hyökkäystilanteessa voi tehdä, on jäädä paikalleen tekemättä mitään.

Harjoittelun tarkoitus on lyhentää reaktioaikaa ja torjua mahdollinen hyökkäys, tavoitteena sitoa vastustaja. Kontrolloinnin tarkoitus on ennen kaikkea kontrolloida vastustajan käsiä, ja näin viedään useimpien hyökkääjien tehokkaimmat aseet pois käytöstä – edes hetkeksi, jolloin saadaan itselle lisää aikaa toimia. Lisäksi erilaisten teräaseiden käyttö väkivaltatilanteissa on erittäin yleistä nykyään ja näin ollen käsiä kontrolloimalla, estetään myös tehokkaammin mahdollisten aseiden käyttöä sekä estetään niiden esille ottoa kesken tilanteen. Koska yllättävässä tilanteessa ei välttämättä edes havaita kädessä olevaa veistä ja näin ollen kun koko ajan harjoitellaan kontrolloimaan ja hakemaan käsien kontrollia, harjoitetaan myös näitä tilanteita varten oikeita ja hyviä toimintamalleja. Defendoon kuuluu tyypillisesti myös vastustajan maahanvienti, yleensä päästä, sillä päätä koko muu keho seuraa.

Putkinäköön vaikuttamista

Harjoittelemalla eläviä ja stressin alla suoritettavia harjoitteita, voidaan niillä parantaa mahdollisuuksia toimia oikeassa itsepuolustustilanteessa, muun muassa tottumalla kehon stressireaktioihin. Stressireaktiot ovat hyvin yksilöllisiä ja yllättäviäkin, yhtenä tyypillisenä reaktiona on niin sanottu putkinäkö. Putkinäköä ei voi kokonaan poistaa, mutta se pitää huomioida omassa harjoittelussa ja sisäistää sen tuomat rajoitteet. Omalla toiminnalla voi vähentää sen vaikutusta, esimerkiksi oikeanlaisella liikkumisella ja ympäristön havainnoilla on merkitystä. Lahjakas ja hyvän pelisilmän omaava henkilö kykenee uhkatilanteessa tekemään valintoja ja päätöksiä, kun vähemmän harjoitellut ja mahdollisesti pelokas tai humaltunut henkilö tekee sen mitä on eniten harjoitellut.

DSCF5396

Kolmio perustana

Scandinavian Defendossa puhutaan paljon kolmioista. Lajin perusteet tiivistetään kolmeen kulmakiveen; joita ovat oikea tekniikka, riittävä fysiikka ja tasapainoinen psyyke. Kaikkia kolmea peruskiveä tulee harjoitella tasapuolisesti. Kolmio on otettu myös Defendo-liiton tunnukseksi. Lajin kulmakivet saadaan mukaan harjoitteluun siten, että harjoitteet ovat riittävän fyysisiä ja tukevat toinen toisiaan. ”Niin taistelet, kuin harjoittelet” on myös yksi perinteisistä sanonnoista, johon Defendo-harjoittelussa uskotaan.. Tekniikat ovat yksinkertaisia ja useat niistä perustuvat luonnollisiin kehon reaktioihin. Esimerkiksi torjunnoissa käytetään luonnollista ”säpsähdysreaktiota” hyväksi, jossa lähes kaikki ihmiset nostavat automaattisesti kädet ylös pään suojaksi. Kilpitorjunta ja ns. A-torjunta ovat paitsi perustorjuntoja, niitä voi käyttää myös hyökkäämiseen.  Defendon harjoittelu on hyvin samankaltaista kuin esimerkiksi potkunyrkkeilyssä – tekniikan opettelu, tekeminen välineisiin, ja sparraus  (eri variaatioineen).  Pääosa harjoittelusta pyritään toteuttamaan minimisuojilla, jotta totutaan kontaktiin sekä toimitaan myös sellaisessa varustuksessa missä pääosin normaalistikin ollaan. Elävimmissä harjoitteissa käytetään tietenkin suojavarusteita siinä määrin kun se on järkevää, jotta saavutetaan hyvä tasapaino realistisuuden ja harjoitusturvallisuuden välillä.
Urheilukamppailupohjalta harjoitteluun pääsee nopeasti sisälle, sillä lajissa on mm. tuttuja näkökohtia urheilupuolelta, tosin pienin lisäyksin. Mukaan on otettu esimerkiksi ns. likaiset temput. Yhtäläisyyksiä löytyy nyrkkeilyyn (lyönnit ja kilpisuojaus), thai- tai potkunyrkkeilyyn (potkut), vapaaotteluun ja bjj:in (pystypaini ja maassa kamppailu). Näiden lisäksi opitaan myös puolustautumaan aseita vastaan sekä toimimaan useaa vastustajaa vastaan.

DSCF5337

Ensin pitää oppia liikkumaan

Scandinavian Defendon filosofia on, että ensin on opittava liikkumaan ja hyökkäämään, ennen kuin voi puolustautua. Aluksi harjoitellaan paljon lyömistä ja potkimista. Seuraavaksi harjoitellaan pystypainia eli clinchiä, sillä väkivaltatilanteet menevät usein lähinuhjaamiseksi. Clinchin etuna on, että siinä tehokkaasti lyöminen on vaikeaa, joten maallikkotappelijat saa pienelläkin harjoittelulla yleensä yllätettyä clinchissä, joutumatta kuitenkaan itse vaaraan. Muita Defendossa harjoiteltavia asioita ovat mm. vapautumiset otteista, toiminta hyökkäyksissä sivulta ja takaa, maassa kamppailu
sekä puolustautuminen erilaisia aseita, esimerkiksi keppiä, puukkoa tai pistoolia vastaan. Maassa kamppailussa painotetaan maahan joutumisen välttämistä sekä sieltä nopeasti ja tehokkaasti ylös pääsemistä jos sinne on jouduttu, koska itsepuolustuksellisesti maahan meneminen tai sinne joutuminen on aina huonompi vaihtoehto kuin tilanteen hoitaminen pystyssä. Monesti tilanne voi päätyä maahan, joten siellä toimintaa pitää kuitenkin myös harjoitella. Joskus on väitetty, että yhdeksänkymmentä prosenttia kamppailuista päätyy jossain vaiheessa maahan. Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää se, että lähes sataprosenttisesti kaikki tilanteet alkavat aina pystystä ja omalla toiminnalla on paljon vaikutusta siihen päätyvätkö ne maahan eli miten harjoitellaan ja millaisia toimintamalleja.

Potkuja on perinteisiä lajeja huomattavasti vähemmän, koska ne vaativat enemmän tilaa. Itsepuolustustilanteessa tilankäyttö on usein rajattu, ja alustakin voi olla epätasainen tai liukas. Usein etäisyydetkin tekevät potkaisemisen hankalaksi, tai ehditään ehkä tekemään yksi potku, jonka pitäisi pystyä pysäyttämään hyökkääjä. Polkaisupotku on tehokas ja helppo käyttää läheltäkin ja tapoja on useampi, myös kohteena voi olla eri paikkoja. Polvipotkua hyödynnetään myös paljon.
Nyrkkisääntönä lajissa onkin, että potkut suoritetaan lähes aina korkeintaan vartalon korkeudelle,
useimmiten lantion alapuolelle, lähinnä nivusiin ja jalkoihin. Defendossa lyönnit suunnataan päähän. Perustekniikoihin kuuluvat mm. whiplash eli ”pumppulyönti”, ja nyppäys eli käsiveto. Nyppäys on yksi pystypainitekniikka, jossa vastustajan kädestä vetämällä päästään edestä vastustajan selkään tai sivuun, joka onkin tärkeimpiä Defendon pystypainin tavoitteita.

Pystypaini opettaa kontrollointia

Pystypainia on harjoituksissa melko paljon. Pystypainissa oma aktiivisuus on tärkeää, ja korostuu aina mitä enemmän voimasuhteet ovat itseä vastaan. Faktaa on, että pienempi ei vie isompaa pystypainissa, mutta pienempi voi kehittää osaamistaan varsinkin näiden likaisten temppujen saralla. Niin sanotulle elävälle puolelle ei saa jäädä painimaan yhtään pidemmäksi aikaa kun on pakko. Vastustajan lähelle pääsemisessä, eli ns. sisälle menossa, tarkoituksena on myös se, että sitä vastapuoli ei välttämättä odota, vaan hyökätessään odottaa uhrin vetäytyvän. Jokainen tietää kummalla on helpompaa – eteenpäin menevällä hyökkääjällä vai taaksepäin peruuttavalla, jonka pitäisi joko suojata tai lyödä vastaan. Esimerkiksi vastaan syöksyminen kilpitorjunnalla on jo hyvä hyökkäys itsessään.

Pystypainia treenataan myös pää- ja hammassuojien kanssa, sekä vapaaotteluhanskoilla. Painin lisäksi sparrataan paljon sekä nyrkkeilyhanskoilla että vapaaotteluhanskoilla. Joitakin harjoitteita tehdään siten, että suorittajalla ei ole suojavarusteita, mutta kohdehenkilöllä on esimerkiksi pleksillinen pääsuoja tai moottoripyöräkypärä. Tekniikoita harjoitellaan siten, että hyökkääjä ei anna puolustautujan suorittaa tekniikoita ilmaiseksi, vaan vastustaa, mutta harjoittelufilosofiaan kuuluu myös, että tekniikoita harjoitellaan ensin ilman vastustusta, sitten kevyellä vastustuksella ja sen jälkeen vapaasti vastustavaa henkilöä vastaan.

Fyysisen itsepuolustuksen tärkeimpänä tekijänä on kyky hyökätä vastustajan haavoittuviin paikkoihin, joita defendossa harjoitellaan paljon. Esimerkiksi maahanvientitekniikoita käyttämällä voi puolustaja selvitä tilanteesta nopeasti irti. Myös vastustaja selviää vähemmillä vammoilla. Tällöin omat mahdollisuudet selvitä asian mahdollisesti jälkiseurauksista juridisesti ovat paremmat. Suomen laki ja sen asetukset tulevat Scandinavian Defendon harrastajille myös tutuksi.
Scandinavian Defendo sopii hyvin henkilölle, joka haluaa harjoitella realistista itsepuolustusta. Valtaosa harjoittelijoista on toistaiseksi niitä, ketkä joutuvat työssään kohtaamaan erilaista väkivaltaa tai uhkatilanteita. Tästä syystä Defendo sopii myös erinomaisesti työkaluksi vartijoille, hoitohenkilökunnalle, järjestyksenvalvojille ja poliiseille. Mutta yhtälailla se sopii tavallisille, itsepuolustuksesta kiinnostuneille harrastajille. Naiset ovat harvinainen näky defendon puolella, mutta ne naiset jotka lajin ovat löytäneet harjoittelevat sitä raudanlujalla otteella. Paini kuuluu olennaisena osana lajin perusteisiin, joka saattaa naisia mietityttää, mutta naisnäkökulmasta katsottuna clinch-harjoitteet toimivat paitsi lajin tekniikkana myös erinomaisena kuntoharjoitteena.
Lajin yksi ominaispiirre onkin sen fyysisyys eli laji soveltuu erittäin hyvin myös
vain kuntoilumuodoksi, jos jotain syystä lajin itsepuolustuksellinen puoli ei ole se tärkein
kriteeri harrastamiselle. Fyysinen ja kontaktipitoinen harjoittelu on myös vetänyt lajin pariin
harrastajaksi useita pitkän linjan kamppailu-urheilijoita, jotka kokevat defendon harjoittelu-
filosofian itselleen hyvin tutuksi ja mieluisaksi em. syiden takia. Järjestelmä on erinomainen valinta ihmiselle, jonka tavoite on oppia tehokasta itsepuolustusta nopeasti.

Scandinavian Defendosta on kehitetty myös versiot Turvallisuus-, sotilas-, sosiaali- ja terveys-, sekä opetusalalle. Defendo Blue – turvallisuusalan Defendo, keskittyy kohdehenkilön kontrollointiin; Defendo Green – sotilas-defendo, on taas tarkoitettu korkean aseellisen uhkan riskin ympäristössä toimiville; Defendo White – hoito- ja opetusalan Defendo korostaa hoito- ja opetustyöhön liittyviä erityispiirteitä, kuten toimintaa väkivalta- ja uhkatilanteissa lasten, sairaiden ja vanhusten parissa, korostaen erityisesti alalle kuuluvaa mahdollisimman väkivallatonta lähestymistä häiriötilanteihin.

Petteri Kantola

Defendo Alliance

image

SAMALLA TEEMALLA

0 1985

EI KOMMENTTEJA

Jätä kommentti